محمد حسین تقوایی: اينترنت ایران دچار اختلالات شدیدی شده است و کاربران را سردرگم نموده و بسیاری از شرکتهای خدمات دهنده اینترنتی از این وضعیت ناراضی هستند،اینبار صحبت از برخورد لنگر کشتی به فیبرنوری مطرح نیست، بلکه  گمانه زنی ها حاکی از آن است که این اختلالات میتواند پیش زمینه فنی برای راه اندازی شبکه اینترنت ملی و قطع اینترنت از شبکه جهانی در روز 22 بهمن باشد.

شاید به جرات بتوان گفت، سابقه اختلال و قطعی ارتباطات در شبکه اینترنت  ایران، به اولین روز حضور این شبکه جهانی در کشوربر می گردد موضوعی که بارها مورد بین مدیران ارشد دولتی مرتبط یامسوولین ذیربط به عنوان متولیان انحصاری اینترنت از یک طرف و  متخصصین و کارشناسان و فعالان فناوری اطلاعات و  کاربران عمومی اینترنت، از سوی دیگر مورد مناقشه بوده که از سرعت کم اینترنت و اختلالات همیشگی در این شبکه  گلایه مند بوده اما این روزها صحبت از اینترنت ملی و قطع ارتباط با اینترنت جهانی مطرح است.

هیچ کس جوابگو نیست!!!
پيش از اين نيز قطعي‌ و كندي ارتباطات اينترنتي وجود داشت اما این موضوع که  اختلالات به طور مداوم و در طول یک هفته و البته به صورت نامظم باشد امر جدیدی است، البته اين موضوع بيش‌تر از ديد كاربران اینترنت پرسرعت ای دی اس ال مطرح شده و وضعيت كساني كه ارتباط تلفنی  استفاده مي‌كنند، مشخص نيست.



محمد حسین تقوایی - علل سرعت کم و اختلال در اینترنت - اینترنت ملی



پیش از این رسم بود، هنگام بروز اختلال در اینترنت و قطعی چند روزه به مواردی از جمله بروز خرابی در يكي از مسيرهاي فيبر نوری اشاره شود که برخورد لنگر کشتی به فیبرنوری  از جمله دلایل عنوان شده است این امر چنان تکرار شد که به مرور برخورد لنگر کشتی به فیبرنوری به طنز اجتماعی تبدیل شده است اما این روزها در بین، خبری از برخورد لنگر کشتی مخابره نشده است!

گمانی زنی در مورد اینترنت ملی
به گفته فعالان حوزه اينترنت در ايران، تا دو هفته ديگر اينترنت ملی در ايران راه‌اندازی می‌شود. مسئولان دولتی نيز گفته‌اند اينترنت ملی حداکثر تا ۲۲ بهمن سال جاری راه‌اندازی می‌شود.
همین امر بهانه شده تا گمانه زنی هایی رسمی از سوی برخی از فعالان فناوری اطلاعات در خصوص احتمال اختلال به دلیل تغییر در زیرساختارهای مخابراتی کشور برای همگون سازی با شبکه ملی و ایجاد اختلال در شبکه اینترنت مطرح شود.

اینترنت ملی علت اختلالات اخیر
سه‌شنبه ۱۳ دی ماه ۱۳۹۰، پیام کرباسی، سخنگوی انجمن نظام صنفی رایانه‌ای در گفت‌وگو با روزنامه «روزگار» اعلام کرده است که به زودی شبکه‌ی اینترنت ملی  یا همان اینترانت در کشور راه‌اندازی شده و ارتباط ایران با اینترنت جهانی قطع خواهد شد.
کرباسی گفته است که با راه‌اندازی اینترنت ملی، سرعت اینترنت کاربران ایران تا دو مگابایت در ثانیه افزایش خواهد یافت و تایید کرده که دسترسی به برخی وب‌سایت‌های جهانی مسدود خواهد شد.
روزنامه روزگاردر مصاحبه ای با پيام کرباسی،سخنگوی انجمن نظام صنفی رايانه‌ای نوشته است:با راه‌اندازی اينترنت ملی، متوليان می‌توانند سرعت دسترسی به سايت‌های مورد نظرشان را تا دو مگابايت بر ثانيه افزايش دهند، به طور مثال کاربر داخلی می‌تواند وارد سايت صدا و سيما شود و برنامه‌های آن را به طور زنده ببيند.
وی در ادامه افزود: همان طور که شما در روزنامه‌تان شبکه داريد و ديگران نمی‌توانند وارد آن شوند و يا اگر شبکه خودتان محدوديتی ايجاد کند، امکان دسترسی به برخی سايت‌ها را نخواهيد داشت.
پيام کرباسی گفت: تصور کنيد سيستم پايشی وجود دارد که تک تک بسته‌های ارسالی از طريق اينترنت را چک می‌کند و اجازه تردد به آن‌ها را می‌دهد يا آن را غيرتميز تشخيص می‌دهد در اين شرايط به خاطر حجم بالای بسته‌های اطلاعات، برخی از آن‌ها در نوبت چک می‌مانند و همين مسأله باعث کاهش سرعت می‌شود.
یک عضو دیگر انجمن نظام صنفی رایانه‌ای که نامش فاش نشده است، در گفت‌وگو با روزنامه روزگار اعلام کرده که دلیل کندی و اخلال شبکه‌ی اینترنت در روزهای اخیر نیز تلاش‌ها و آزمایش‌ها برای راه‌اندازی اینترنت ملی است. این مقام  مدعی شده است که اینترنت ملی تا دوهفته‌ی دیگر در کشور به‌راه خواهد افتد.
مدیر روابط عمومی شرکت ارتباطات زیرساخت که مسوولیت تامین کل پهنای باند کشور را برعهده دارد از اعلام تاریخ دقیق راه اندازی اینترنت ملی خودداری می کند اما سقف آغاز به کار آن را دهه فجر میداند گرچه وی معتقد است این کندی ارتباطی با شبکه ملی ندارد.
روزگار چنین می نویسد درصورت آغاز به کار شبکه ملی اینترنت کل محدوده کشوربه صورت بک شبکه در می آید که متولیان آن اجازه میدهند کاربران به کدام سایتها سر بزنند و یا کدام سایتها کمترین سرعت ممکن دسترسی داشته باشند، در این شرایط کاربران خارجی هم برای دسترسی به یاستهای داخلی باهمین مشکل مواجه هستند

نظر کارشناسان ارشد پیشگامان کویر یزد
در همین حال، روزنامه فناوران اطلاعات، در شماره 2648  می نویسد،مدیرعامل شرکت پیشگامان کویر یزد نیز عامل اصلی اختلالات اخیر شبکه اینترنت را تغییر توپولوژی شبکه زیرساخت برای همگون‌سازی با شبکه ملی اطلاعات دانسته و گفته: با توجه به اینکه وزارت ارتباطات سعی در ایجاد شبکه ملی اطلاعات دارد، بخش‌هایی از این شبکه نیز باید از مسیر شبکه زیرساختی کشور استفاده کند.
محمدرضا رضایی نژاد افزوده است: برای ایجاد شبکه ملی اطلاعات دیتاسنترهایی در نظر گرفته شده که از نظر نرم‌افزاری باید مطابقت‌های لازم با شبکه زیرساخت را داشته باشد و از آنجا که برخی از نقاط ساختار شبکه با هم متفاوت است موجب بروز برخی از اختلالات در شبکه اینترنت کشور می‌شود که ما سعی می‌کنیم با ارایه اینترنت جبرانی به مشترکان‌مان آنها را نسبت به اختلالاتی که ما نیز در آن نقشی نداریم راضی نگه داریم.
پیش از این رضا تقی‌پور، وزیر ارتباطات و فن‌آوری نیز از راه‌اندازی اینترنت ملی خبر داده بود  که در چنین طرحی، تمام سایت‌های غیراخلاقی و ضداسلام مسدود خواهند شد.

مقصر کیست؟
دراین روزها، شرکت های خدمات دهنده اینترنت، به شدت تحت فشار مشترکین خود هستند که از طریق مختلف، مشترکین از سرعت کند اینترنت و قطعی نابهنگام آن گلایه دارند در حالی که به گفته مدیران این شرکتها،  مشکلات اخیر ربطی به شرکتهای خدمات دهنده ندارد و دلیل اصلی که بدان اشاره می کنند وجود اختلال در تمام کشور است که به هیچ وجه همزمان همه شرکتها دچار اختلال نمیشود، اکثر این فعالان مشکل را به شرکت ارتباطات زیرساخت مربوط می دانند.
مدیران شرکتهای خدمات دهنده بارها تاکید کرده اند: عمده اختلالات شبکه اینترنت به شرکت ارتباطات زیرساخت مربوط می‌شود و در این مورد کاربران خود به راحتی می‌توانند قضاوت کنند.

اینترنت ملی چیست
این روزها به صورت مجدد واژه اینترنت ملی در جامعه فناوری اطلاعات کشور عنوان شده است اما هنوز جزییات این شبکه از نظر کم و کیف فنی، ساختار آن و حتی چگونگی ارتباط با شبکه جهانی اینترنت اعلام نشده و به عبارتی کارشناسان نمای کلی از اینترنت یا اینترانت ملی ندارند.
وب سایت رسمی پایگاه اطلاع رسانی دولت در گزارشی تحلیلی به اینترنت ملی می پردازد ، در این گزارش به نقل از وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید شده است  در کنار شبکه ملی اطلاعات، اینترنت را به عنوان یک سرویس به همان شکلی که تاکنون وجود داشته است کماکان خواهیم داشت و پهنای باند داخل را به صورت امن و حفاظت شده برای کسب و کار اقتصادی و حریم شخصی خانوارها توسعه خواهیم داد.
وی تلویزیون اینترنتی، ویدئو درخواستی، آموزش از راه دور، دورکاری، سلامت الکترونیکی و تجارت الکترونیکی را از جمله برنامه‌های قابل ارائه برروی شبکه ملی اینترنت عنوان کرد و افزود: شبکه ملی اینترنت یا شبکه اطلاعات ملی بر پایه پروتکل اینترنت طراحی شده و یکی از زیر ساختهای اصلی دولت الکترونیک محسوب می شود و پهنای زیاد باند، ارسال تصویر، صوت و حجم زیاد اطلاعات از ویژگی های این شبکه است.

سرعت اینترنت ایران همیشه اندک است
سرعت اینترنت ایران همیشه مورد بحث کارشناسان و اهالی فناوری اطلاعات به خصوص کاربران اینترنت بوده که از سرعت کم، کیفیت نامطلوب و همچنین قطعی مکرر گلایه داشته اند در خصوص رتبه ایران از لحاظ سرعت اینترنت گزارش هایی از سوی نهادهای بین المللی مطرح شده است که همگی نشان از رتبه نازل ایران در حد اول تا دهم از نظر کمترین سرعت در جهان را داراست.
موسسه خدمات اینترنتی « آکامای» در تازه ترین گزارش خود،ایران را در ردیف ده کشور پائین جدول از نظر سرعت اینترنت قرار داده است، بر اساس اطلاعاتی که از صدهزار سروِر این موسسه در ۷۲ کشور جهان بدست آمده برای سه ماهه اول سال ۲۰۱۱ تهیه شده است. ده کشوری که کم سرعت ترین اتصال های اینترنتی دنیا را دارند به ترتیب ِ کمی سرعت عبارتند از :لبنان، دارای کم سرعت ترین اینترنت جهان و سپس ازبکستان، لیبی، بولیوی،نیجریه،ایران، اندونزی، نپال،هند و سوریه.
سریعترین اینترنت های جهان متعلق اند به کره جنوبی، هلند، هنگ کنگ،‌ژاپن،بلژیک، رومانی و جمهوری چک عنوان شده و جالب آنکه آمریکا در ردیف دوازدهم جهان قرار گرفته است.

تا اطلاع ثانوی، اینترنت مختل است!
این روزها  با کاهش کیفیت و سرعت اینترنت کاربران سخت کلافه و سردرگم هستند، برخی نیز از خلل در کسب و کار خود سخن می گویند به خصوص شرکتهای خدمات دهنده اینترنت که مجبورند برای جلوگیری از نارضایتی مشترکین خود، با وجود عدم اختیار در رفع مشکل، پاسخگوی سیل بیشمار تماسها مکرر باشند.
درهمین حال  هیچکس پاسخگوی به وجود آمدن این مشکل نیست و هر یک از ارگان‌های مربوطه از شرکت زیرساخت گرفته تا شرکت‌های خدمات دهنده سرویس اینترنتی مشکل به وجود آمده را به گردن یکدیگر می‌اندازند.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا